dinsdag 26 maart 2013

Voorspellende gaven?

Net Sheldrake's 'audio anticipation test' gedaan. Helaas, ik heb voor geen spatje voorspellende gaven: twee keer de test gedaan, beide keren voorspelde ik van de 8 keer dat ik een geluid moest voorspellen (keuze uit 4) het precies 2 keer goed. Dat is de normale score als iets helemaal op toeval berust.
Nu schijn je dit voorspellen toch een beetje te kunnen 'leren', hoe dat in zn werk gaat? Op de site staat: 'Can you get better with practice? The more you trust your feelings, the better you are likely to do. The more you think about your guesses, the more likely your score will be at the chance level.'

Hieronder staat een knop naar de test op de site van Sheldrake, kun je je eigen voorspellende gaven ook eens testen:
 

psychic test. am i psychic?
Er staan nog meer leuke testen op de site, maar deze is de enige die je in je eentje kunt doen. Ik heb nog niet uitgeprobeerd of ik er echt 'beter' in word als ik t vaker doe. Ik was toch een beetje geneigd om de geluiden waar ik een positief gevoel bij heb vaker te 'voorspellen' dan de andere geluiden. Ik hou bv meer van een leeuwerik dan van George Bush, en merkte dat ik eerder geneigd was de leeuwerik te kiezen dan Bush. En dat gevoel probeerde ik dan weer weg te drukken. Maar misschien is dat effect juist niet erg, want zo zou je ook kunnen onderzoeken of bij iemand die vaak een leeuwerik kiest ook vaker de leeuwerik ten gehore wordt gebracht door de randomizer. Want het is natuurlijk niet zo dat alle 4 geluiden netjes 2 keer gekozen werden door de machine: soms kwam hetzelfde geluid wel 4 keer terug in de test.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten